Klinik- og hjemmetræning

FORLØB INDENFOR NEUROOPTOMETRISK KLINIK- OG HJEMMETRÆNING

Hvis en udvidet undersøgelse af synsfunktionen påviser behov for neurooptometrisk synstræning, fastlægges et individuelt tilrettelagt træningsprogram, som oftest består af en kombination af hjemmetræning og kliniktræning.
Et træningsforløb kan vare fra 3-12 måneder afhængigt af symptomer og behov, men som oftest vil træningens effekt allerede kunne opleves i dagligdagen efter de første par måneder. Effekten opnås kun via vedholdende og grundig træning indtil de nye synsfærdigheder er automatiserede (dvs. minimalt energikrævende).

NEUROOPTOMETRISK SYNSTRÆNING OG REHABILITERING  I KLINIK

I klinikken følges der op på hjemmetræningen, samt instrueres i de kommende hjemmeøvelser ca. hver anden-tredje uge. Ydermere trænes der i klinikken med specialudstyr, som ikke kan udlånes, eller hvor øvelsen kræver overvågning af en specialist. Effekten af træningsforløbet vurderes løbende, og såfremt der ikke observeres fremskridt, stoppes forløbet.

NEUROOPTOMETRISK HJEMMETRÆNING

Hjemmetræningen foregår hovedsageligt 6 ud af 7 dage af ca. 20-25 minutters varighed. De forskellige øvelser kan fordeles hen over dagen eller udføres på et fast tidspunkt. Når børn træner, kræves der en hjælper, som skal sikre at øvelserne udføres korrekt, og som kan motivere barnet. Voksne vil kunne udføre hovedparten af øvelserne uden hjælper.

NEUROOPTOMETRISK SYNSTRÆNING UDEN HJEMMETRÆNING

Hvis det er svært at få træningen til at fungere i hjemmet af forskellige årsager, kan ren kliniktræning være en løsning. Dog vil denne træningsform kræve kliniktræning 3 x ugentligt af 30 minutter for at kunne opretholde et konstant læringsflow.

ENERGINIVEAUET PÅVIRKER UDBYTTET AF NEUROOPTOMETRISK SYNSTRÆNING

Kroppens energiniveau har stor betydning for, hvor stor effekt træningen får. Det er vigtigt at sikre sig, at kroppen får de vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer, som den har brug for gennem en alsidig kost evt. i kombination med kosttilskud. Hurtige kulhydrater (sukker, pasta, hvide ris, hvidt brød) dræner kroppen for vitaminer og mineraler, hvilket i længden giver mindre energi. Jo mere sukker man får, desto mindre energi får kroppen til at udføre øvelserne.